Dobry produkt to taki, który daje satysfakcję z codziennego użytkowania

"Każda potrzeba, jaką generuje rynek jest szansą rozwoju. Dopiero wykonanie takiego produktu, który sprawdzi się na rynku i będzie w pełni odpowiadał potrzebom Odbiorców daje pełną satysfakcję". Rozmawiamy z Kopczyńską Patrycją, Menedżerem Produktu w Zespole Produktów Profilowych w Termie.

 

Czym zajmujesz się jako Menedżer Produktu?

Kopczyńska Patrycja: Jednym z ważniejszych zadań Menadżera Produktu jest dbałość o politykę produktową, nie tylko na etapie projektowania, prototypowania i wdrażania, ale także podczas całego cyklu życia produktu na rynku.  Kluczowe są tutaj informacje zwrotne dotyczące oczekiwań Odbiorców oraz liczba i przyczyny ewentualnych zwrotów reklamacyjnych. Dopiero po zapoznaniu się z nimi można generować nowe pomysły, bądź udoskonalać i modyfikować już istniejące rozwiązania. Jednak zanim dany produkt znajdzie się na rynku musi przejść przez badania. Dzięki temu Odbiorca może być pewien jakości i bezpieczeństwa użytkowania produktu, jaki u nas kupuje. Ważnym elementem wdrażania produktów jest ich wycena. Jako Menedżer Produktu na co dzień dbam także o politykę cenową. Nasza Organizacja zdecydowanie dąży do minimalizacji wszelkich dodatkowych kosztów, podwyższających cenę starając się oferować kompletny produkt na jak najkorzystniejszych warunkach. Bardzo ważne jest również, aby osoby powiązane z produktem były pewne, że dane z których korzystają są rzetelne. Odpowiadam m.in. za szkolenia produktowe oraz prawidłowy obieg informacji o produktach, co przekłada się na jakość i poprawność materiałów promocyjnych, jak również odzwierciedla się w sprzedaży produktów.

Od jak dawna współpracujesz z Termą? Co było dla Ciebie do tej pory największym wyzwaniem?

KP: Współpracuję z Termią od przeszło 6 lat. Jest to miejsce, w którym zdecydowanie można rozwinąć skrzydła. Firma codziennie stawia przede mną nowe wyzwania. Każda potrzeba, zarówno Odbiorcy zewnętrznego, jak i wewnętrznego, jaką generuje rynek jest szansą rozwoju. Dopiero wykonanie takiego produktu, który sprawdzi się na rynku i będzie w pełni odpowiadał potrzebom Odbiorców daje pełną satysfakcję.

Co oznacza dla Ciebie „dobry produkt?

KP: Dobry produkt to taki, który zaspokaja wszystkie oczekiwania Odbiorcy. Daje satysfakcję z codziennego użytkowania, jest niezawodny, służący Odbiorcy przez wiele lat. Dobry produkt cechuje się też odpowiednią ceną, adekwatną do jakości.

Co roku Terma wprowadza na rynek kilka nowych produktów lub modyfikuje już istniejące, jak odbywa się taki proces?

KP: Wprowadzanie nowego produktu i modyfikacja już funkcjonującego rozwiązania to dwa znacząco różniące się od siebie procesy. Wprowadzając nowy produkt należy najpierw zbadać potrzeby rynku w tym zakresie. Projektujemy, prototypujemy, tworzymy dokumentację techniczną, wykonujemy badania określonych rozwiązań, dopiero po tych etapach można wprowadzać produkt na rynek. Później następuje wykonanie kart produktowych, umieszczenie na stronie www oraz ustalenie ostatecznej ceny. Kiedy produkt pojawi się już na rynku nadal zbieramy opinie na temat jego funkcjonowania. Jedną z form pozyskiwania informacji zwrotnej jest m.in. ewentualna reklamacja. Dzięki temu także wiemy, że dane rozwiązanie wymaga wprowadzenia pewnych modyfikacji. I tutaj zaczyna się drugi proces. Modyfikacja na podstawie złożonej reklamacji, czyli poprawienie tego, co się nie udało lub wykonanie modyfikacji produktu na specjalne życzenie Odbiorcy. Dopasowujemy wybrany produkt pod względem szerokości, wysokości lub podłączenia.

Na co Twoim zdaniem trzeba zwrócić szczególną uwagę przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek?

KP: Ważne są wartości, jakie dany produkt ze sobą niesie, a także oczekiwania, które wobec niego mamy. Najważniejsze jest jednak, aby produkt spełniał przede wszystkim oczekiwania Odbiorcy. Ogromnym wyzwaniem jest zgłębienie potrzeb rynku. Czasami Odbiorca sam najlepiej wie, czego potrzebuje. Jeśli zobaczy dany produkt i powie: „to jest to czego szukałem!” oznacza, że podołaliśmy wyzwaniu.

W jaki sposób pozyskujecie feedback z rynku nt. produktów?

KP: Oczami i uszami na rynku są nasi Menadżerowi Sprzedaży, którzy bezpośrednio budują relacje z Odbiorcami. W większości od nich czerpiemy wiedzę nt. bieżących potrzeb. Dzięki nim mamy ciągły kontakt z Odbiorcą. Innym źródłem są zgłoszenia reklamacyjne, które stanowią punkt wyjścia do kolejnych prac nad rozwojem produktu i wprowadzenia usprawnień, mogących poprawić komfort użytkowania. Konstruktywna krytyka umożliwia nam dynamiczny rozwój. Mamy także bezpośredni kontakt z instalatorami, architektami i projektantami, dzięki którym znamy trendy rynkowe i szybciej dostrzegamy pojawiające się problemy.

Jakie działania należy podejmować, aby wyprzedzać  oczekiwania Rynku? Co w tej sytuacji jest sprawdzoną praktyką?

KP: Ważne jest, aby być w stałym kontakcie z rynkiem. Źródłem wiedzy o pojawiających się trendach mogą być Targi. Inspirujące są także spotkania z młodymi ludźmi, którzy jak pokazuje m.in. nasz konkurs Terma Design, mają pełno ciekawych pomysłów, które można wdrażać.

Comb, Wyróżnienie, konkurs Terma Design 2016, proj. Krzysztof Cołoszyński, Joanna Kabala

Volc, III nagroda, konkurs Terma Design 2016, proj. Maciej Szostak

TERMOFORm, II nagroda, konkurs Terma Design 2016, proj. Filip Zieliński

 

Co w pracy Menedżera Produktu przynosi Ci najwięcej satysfakcji?

KP: Najwięcej satysfakcji przynosi mi zadowolenie Odbiorcy. Oznacza to dla mnie zadanie wykonane na 100%. 

Co najbardziej cenisz w pracy w Termie?

KP: Najbardziej cenię ludzi, którzy tworzą tą organizację. Firma prężnie się rozwija i zatrudnia coraz więcej osób. Dzięki temu mamy szansę sprawdzenia się na różnych stanowiskach. W Termie docenia się otwartość na zmiany i nowe pomysły. Stwarza to możliwość szerokiego spektrum działania. Nie mamy ograniczeń, organizacja zmienia się dla ludzi. Masz dobry pomysł? Zrobimy wszystko, aby pomóc Ci go urealnić. Stale spoglądamy w przyszłość, wyznaczamy nowe trendy i staramy się nie stać w miejscu. 

Rozmawiała: Lisowska Agata

 

Kopczyńska Patrycjaabsolwentka Zarządzania i Inżynierii Produkcji (inż.) oraz Mechaniki Budowy Maszyn (mgr) na Wydziale Mechaniki Politechniki Gdańskiej. Pracowała jako grafik i projektant w firmie Plastic Display. Od ponad 6 lat wspiera Termę jako Menedżer Produktu.