Praktykuj z nami!

W ramach programu "Terma Young" chcemy dać młodym osobom, które są dopiero na początku swojej ścieżki zawodowej możliwość sprawdzenia się w uwarunkowaniach jakie stwarza firma produkcyjna. Praktykanci realizują swoje obowiązki na równi z Pracownikami, dzięki czemu maja możliwośc zobaczenia  co należy do codziennych obowiązków technologa, konstruktora czy menedżera. Spytaliśmy osoby, które odbywały praktykę w lipcu i sierpniu, jakie obowiązki realizowali na swoich stanowiskach oraz co szczególnie utkwiło im w pamięci.

Co zadecydowało o wyborze Termy, jako miejsca w którym podjęłaś/podjąłeś swoją praktykę?

 

Ratułowska Agnieszka

Opinia o Termie jako miejscu przyjaznym dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają swoją karerię zawodową i chcą  zdobyć wiedzę praktyczną.

 

Janowska Nina:

 Jako studentka kierunku Inżynieria mechniczno-medyczna na Politechnice Gdańskiej szukałam firmy, w której mogłabym podjąć praktykę w zespole zajmującym się konstrukcją urządzeń rehabilitacyjnych. Aspektem, który zdecydował o moim wyborze był fakt, iż Terma nie jest firmą zajmującą się tylko konstrukcją, ale posiada również ogromne zaplecze maszynowe. Projekty realizowane przez konstruktorów są wdrażane do produkcji, dzięki temu oprócz wiedzy konstrukcyjnej można zdobyć wiedzę technologiczną, która jest niezbędna  dla pełnego zrozumienia procesu powstawania produktów medycznych.

Mikulevic Jan

Najważniejszym czynnikiem była możliwość poznania branży i technologii wykorzystywanej w medycynie i rehabilitacji. Jest to spójne z moim kierunkiem studiów ale również  zainteresowaniem. Spodobało mi się to, że będę mógł poznać produkt od powstania koncepcji, przez konstrukcję, aż do chwili wprowadzenia go na rynek.

 

Kopczyńska Klaudia:

Na moją decyzję przede wszystkim wpłynęła możliwość sprawdzenia swoich umiejętności zdobytych podczas studiowania.

Lis Szymon:

Powodów było kilka. Jednym z nich bliskość mojego zamieszkania i możliwość dojazdu rowerem.  Kolejnymi, bardziej istotnymi, zgodność kierunku studiów i zainteresowań a  możliwości jakie oferowała Terma w trakcie praktyki.  Firma polecana mi była tez przez znajomych, którzy odwiedzili ją w trakcie jednej z organizowanych wycieczek, w ramach programu „Terma Young”.

Matwij Iwo:

Zadecydowała o tym wycieczka zorganizowana w ramach zajęć dotyczących galwanotechniki na Politechnice Poznańskiej. W trakcie prezentacji dowiedziałem się o możliwości praktycznego poznania produkcji z czego chętnie skorzystałem.

 

Słupecka Joanna:

Fakt, że Terma jest firmą znaną na całym świecie. Można w niej się rozwijać w wielu dziedzinach. Ponadto bardzo cenie wartości, którymi kieruje się Terma. Ze względów osobistych mam codziennie kontakt z osobami niepełnosprawnymi i ważna dla mnie jest pomoc tym osobom, co Terma realizuje m.in. przez produkcje sprzętu rehabilitacyjnego oraz urządzeń do integracji społecznej. Doceniam również fakt, iż Terma adoptowała psy z Promyka.

 

Z czego wynikał wybór Zespołu w którym realizowałaś / realizowałeś praktykę?

 

Ratułowska Agnieszka:

Zależało mi na poznaniu produkcji, a od zawsze interesowałam się chemią i kontrolą jakości, stąd wybór Zespołu Malarni wydawał się najbardziej naturalny.

 

Mikulevic Jan:

Ze względu na kierunek studiów.

 

Janowska Nina:

Podobnie jak Janek jestem studentką inżynierii mechaniczno-medycznej. Chciałam zobaczyć proces od strony praktycznej. Zespół Medyczny dał mi taką możliwość.

 

Kopczyńska Klaudia:

Wynikał on z możliwości pracy na oprogramowaniu Microsoft Dynamics AX, a także chęci poznania produktów profilowych, które stanowią główny profil działalności Termy. 

 

Słupecka Joanna:

Pierwotnie miałam realizować praktykę w zespole produktów medycznych, ostatecznie dzieliłam ją między zespół produktów medycznych i zespół produktów elektrycznych (SMT)-bliższy mojemu kierunku studiów.

Lis Szymon:

Z kierunku realizowanych studiów oraz prywatnych zainteresowań. Jest to dziedzina z którą wiążę swoją dalszą przyszłość.

Matwij Iwo:

Chęci kontynuowania lekcji praktycznej jaka rozpoczęła się na uczelni w większym wymiarze niż tylko kilka godzin wykładu.

 

Czym zajmowałeś/zajmowałaś się w trakcie praktyki? Czego nauczyłeś się w jej trakcie?

 

Ratułowska Agnieszka:

Przede wszystkim poznawałam środowisko ERP Microsoft Dynamics AX oraz uczestniczyłam w procesach produkcyjnych. Doświadczeni pracownicy wprowadzali mnie w zagadnienia związane z obszarem malarni i produktów pod chrom. Dzięki temu nauczyłam się zależności między poszczególnymi procesami, w tym również rozwiązywania występujących na nich problemów technologicznych.

 

Mikulevic Jan:

W trakcie praktyk poznałem zarówno zespół montażowni, jak i konstrukcyjny.  Nauczyłem się wielu ciekawych rzeczy, w tym m.in. wiercenia, krojenia, spawania TIG/MIG (na czym szczególnie mi zależało!), gwintowania, szlifowania, ale również pracy w Inventorze czy tworzenia dokumentacji technicznej.

 

Pod koniec praktyki zaproponowano mi nowy projekt związany z techniką światłowodową, który zaowocował dalszą owocna współpracą, już poza programem praktyk.

Janowska Nina:

Podczas trwania praktyk zostaliśmy oprowadzeni po Firmie, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć jak pracują poszczególne zespoły. Rozmowy z doświadczonymi pracownikami były bardzo ciekawym doświadczeniem. W kolejnych dniach praktyk pracowałam w Zespole Medycznym, gdzie w obecności konstruktora zapoznałam się z dokumentacją techniczną, pracowałam w AX oraz zrealizowałam projekt analizy rynku urządzenia przeznaczonego do rehabilitacji stawu kolanowego. Bardzo cennym doświadczeniem był czas spędzony w montażowni. Jako student nie miałam wcześniej możliwości praktycznego wykorzystania swojej wiedzy. Praca w Termie na poziomie konstruowania i wykonania przyniosła mi nowe doświadczenia i wiele satysfakcji Podczas praktyk poznałam pracę w programie Microsoft Dynamics AX. Zobaczyłam jak wygląda proces wdrożenia gotowego produktu na rynek oraz jak wygląda praca nad przedmiotem od pomysłu do ostatecznego wykonania. Zaznajomiłam się z praktyczneymi metodami wykonania elementów tworzących całość konstrukcj. Miałam okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat tego w jaki sposób wykonać prawidłową analizę rynku, dostałam wiele podpowiedzi i cennych rad od Zespołu, w którym pracowałam.

 

Kopczyńska Klaudia:

Miałam możliwość poznania jak funkcjonuje Zespół Zarządzania Produktem i czym zajmuje się Menedżer Produktu i Menedżer Promocji zarówno od strony administracyjnej jak i produkcyjnej. Zajmowałam się zarówno stroną internetowa uzupełniając ją w niezbędne informacje i ilustracje, wykonywałam zwroty reklamacyjne, uzupełniałam metryki, ale również poznałam pracę pakowalni, która jest jednym z newralgicznych odcinków procesu grzejnikowego.  Dzięki tym doświadczeniom nauczyłam się pracy w dużym zespole, współpracy z ludźmi oraz poznałam podstawy obsługi programu ERP.

 

Lis Szymon:

Podobnie jak Klaudia miałem możliwość poznania procesu administracyjnego i produkcyjnego.  Zajmowałem się tworzeniem nowych zleceń produkcyjnych, a także doglądaniem procesów technologicznych (od czyszczenia produktów surowych – grzejników do momentu otrzymania wyrobu gotowego). Zdobyłem wiedzę praktyczną, ale również nauczyłem się z czym wiąże się praca technologa na co dzień.

Matwij Iwo:

Skupiłem się przede wszystkim na poznaniu produkcji. Pokazano mi jak wykonuje się obróbkę mechaniczną i chemiczną w procesach galwanotechnicznych, oraz czemu jej precyzyjne wykonanie w tak dużym stopniu rzutuje na gotowy produkt. Były to cenne doświadczenia.

 

Słupecka Joanna:


Miałam wiele różnorodnych zajęć. Pomagałam m.in w trakcie inwentaryzacji, montazu produktów medycznych, działaniacn na AX, ale również przy smarowaniu plytek przy pomocy półautomatycznej sitodrukari czy wkładaniem i wyciąganiem płytek z maszyny układającej komponenty. Miałam również możlwiość sprawdzenia płytek oraz ich lutowania.

Jakie najciekawsze zadanie realizowałeś w trakcie swojej praktyki?

 

Ratułowska Agnieszka:

 

Samodzielnie zrealizowana kontrola parametrów w wannach w procesie produkcji grzejników! Zaufano mi, że będę potrafiła to zrobić, a przy okazji zdobyłam cenne praktyczne doświadczenie.

Mikulevic Jan:

Praktyki podobały mi się w całości, stąd ciężko wybrać jedno konkretne zadanie, które było tym „naj”. Ale gdybym musiał to wybrałbym pracę na montażowni. Wspólnie, krok po kroku, wykonałem z chłopakami z Zespołu huśtawkę dla niepełnosprawnych. Czynnie uczestniczyłem w każdym etapie jej przygotowania, co sprawiło mi niesamowitą frajdę. Poczucie, że przyniesie radość dzieciom, które do tej pory nie miały szansy takiej zabawy jest dla mnie dodatkową satysfakcją.

 

Janowska Nina:

Otrzymanie możliwości realizacji przedmiotu od konstrukcji od prototypu na produkcji. Moim zdaniem było naniesienie niezbędnych danych w Inventorze oraz przygotowanie rysunków technicznych, które zostały przekazane dalej, do zespołów wykonawczych. Wspólnie z nimi mogłam się przekonać, czy to co zaprojektowałam na komputerze jest możliwe do zrealizowania na produkcji. Wszystko poszło zgodnie z planem. Prototyp nadawał się do użytku.

Kopczyńska Klaudia:

Najciekawszym zadaniem a zarazem kosztującym mnie wiele uwagi i skupienia było wykonywanie zwrotów reklamacyjnych grzejników i grzałek. Musiałam w pierwszej kolejności zdobyć niezbędną wiedzę na temat tychże produktów, ich rodzajów i sposobów działania aby prawidłowo wykonać powierzone mi zadanie.

 

Lis Szymon:

Podobnie jak u Agnieszki wykonywanie badań kąpieli oczyszczającej. Poznałem jakie parametry się bada, dlaczego oraz w jaki sposób rzutuje to na dalsze procesy związane z malowaniem i kontrolą jakości.

 

Matwij Iwo:

Udział w procesach chromowania i miedziowania. Ze szczegółami dowiedziałem się jak przebiega proces oraz wspólnie z doświadczonym Pracownikiem przeszedłem go krok po kroku w praktyce. Było to idealnym dopełnieniem wiedzy, której zabrakło w trakcie wykładów na uczelni.

 

Słupecka Joanna:

Możliwośc pracy w Zespole SMT, dzięki czemu na żywo poznałam proces wytwarzania płytek, które później montowane są w grzałkach.

 

Czy poleciłbyś praktykę w Termie innym osobom?

 

Ratułowska Agnieszka:

Z pewnością poleciłabym praktykę innym osobą ponieważ Terma jest idealnym miejscem na zdobycie wiedzy praktycznej. Wszyscy z którymi miałam okazję pracować byli bardzo pomocni i bardzo chętnie dzielili się swoją wiedzą. Po odbyciu praktyki dostałam propozycję pozostania w Termie, którą przyjęłam. Uważam, że dzięki temu będę mogła połączyć wiedzę teoretyczną zdobyta na studiach z praktyczną, a przy okazji zaznajomić się z całym parkiem technologicznym.

Mikulevic Jan:

Swoją przyszłość wiążę z technologiami medycznymi – implanty, protezy, urządzenia rehabilitacyjne, narzędzia do zabiegów medycznych a nawet egzoszkielety. Lubię też, hobbistycznie projektować auta. W Termie miałem możliwość realizacji zarówno rzeczy związanych z kierunkiem studiów jak i pracy zgodnej z moimi prywatnymi zainteresowaniami.  Podoba mi się to elastyczne i indywidualne podejście do każdej osoby, stąd już dzisiaj zachęcam swoich znajomych do spróbowania swoich sił i wysłania CV.

Janowska Nina:

Oczywiście, poleciłabym praktyki, każdemu kto chciałby oprócz wiedzy teoretycznej zdobyć wiedzę praktyczną. Możliwość uczestniczenia w procesie projektowania, wykonania, a następnie wdrażania produktu na rynek jest bardzo cennym doświadczeniem.

 

Kopczyńska Klaudia:

Jak najbardziej poleciłabym praktykę.. Daje ona możliwość rozwoju, a praca w miłej atmosferze motywuje do efektywnego wykonywania kolejnych zadań.

Lis Szymon:

Termę polecałbym osobom, które chcą  poznać procesy i zobaczyć technologię od zaplecza. Firma zajmuje się różnymi dziedzinami przemysłu (grzejniki, maszyny budowlane, sprzęt medyczny), dlatego myślę, że każdy znalazłby coś dla siebie.

Słupecka Joanna:

Tak, w Termie można poznać prace wielu różnych zespołów i samemu dowiedzieć się co nas najbardziej interesuje. Ponadto jest tu naprawdę fajna atmosfera!

Matwij Iwo:

Tak, jak najbardziej. Praktyki były bardzo pozytywne!